NEW GENERATIONS SERVICE EXCHANGE

The New Generations Exchange with Rotary-Experience for Life!

New Generations Service Exchange

The New Generations Action Exchange er et personlig, kortsiktig utvekslingsprogram for universitetsstudenter og unge fagpersoner opp til 30 år. Deltakerne kan utvikle utvekslinger som kombinerer deres faglige mål med et humanitært prosjekt.

Hovedpunkter

• New Generations Service Exchange (NGSE)
  •  Deltakerne må være over 18 år og ikke eldre enn 30 år.
  • Må inneholde en sterk humanitær eller yrkesrettet tjenestekomponent, for eksempel deltakelse i et tjenesteprosjekt, en praksisplass eller yrkesopplæring.
  • er fleksible og kan organiseres for enkeltpersoner eller grupper, være gjensidige eller enveis, og vare så lenge som seks måneder.
  • Vertsklubb og distrikt når muglig sørger for lokal transport, innkvartering og aktiviteter.
  • og må finansieres lokalt; i likhet med Rotary Youth Exchange finnes det ingen finansieringsmekanisme gjennom RI eller Rotary Foundation.

Hvem kan søke?

• Sponsordistriktene bør velge ut kvalifiserte deltakere som:
  • er over myndighetsalderen i vertslandet (vanligvis 18 år) og ikke eldre enn 30 år.
  • Forstår Rotary og verdien av tjeneste
  • er en fremragende ambassadør for sitt distrikt/land.
  • Har en sterk humanitær eller yrkesrettet tjenestekomponent. Har interesse for service-/yrkesrettede aktiviteter som foreslås for programmet.
  • Har gode kunnskaper i det lokale språket er et plus.

Vertsklubb og distriktet bør organisere programplanen:

• Sikre innkvartering; vertsfamilie hvis mulig. Det er også viktig å huske på at unge voksne kan føle seg mer komfortable på hotell/hostell enn hjemme.
  • Sørge for transport; deltakerne vil sannsynligvis ikke ha mulighet til å kjøre bil i vertslandet.
  • Planlegg aktiviteter, inkludert Rotary- og Rotaract-møter og -arrangementer, kulturelle arrangementer, lokal sightseeing og "fritid" er viktig!
  • Organiser orienteringsprogrammer for å skape kameratskap mellom gruppene - de kan ha ulike interesser og modenhetsnivåer.
  • Sørg for rådgivere/mentorer som kan hjelpe til med spesielle behov eller problemer.

• Vennligst se ofte stilte spørsmål her

Ü