OM OSS

Multidistriktet (MD) er et koordinerende organ for distriktene, herunder arbeidet med ungdomsutvekslingen i Rotary i Norge (Norfo).

Ungdomsutvekslingskomiteen ledes av Multi District Youth Exchange Officer (MDYEO), og består ellers av MDYEO’s stab, samt 6 distriktsansvarlige (DYEO).

MDYEO for perioden 2022 - 2025 er Rolf Thingvold;  mdyeo@rotary.no  - tlf.: 915 51 125

MD koordinerer arbeidet og ivaretar fellesoppgaver for de ulike distriktene, samt sikrer helhetlig praksis og like rutiner i Norge.

Multidistriktets hovedoppgave og ansvar:

MDYEO er på vegne av Norfo ansvarlig for at Norfo's ungdomsutvekslingskomite er kjent med RI's krav til, og gjeldende regelverk for Rotarys ungdomsutvekslingsprogram

MDYEO disponerer en stab for praktisk gjennomføring av ulike oppgaver. Stabens medlemmer oppnevnes hver for seg etter utlysing og søknad for 3 år om gangen, inngår i Norfo’s utvekslingskomite, og rapporterer til MDYEO.

MDYEO’s stab består av:

Korrespondent Afrika, Asia, Europa og Oseania

Korrespondent Nord-, Mellom- og Sør-Amerika

Short Term koordinator Inbound

Short Term koordinator Outbound

Koordinator IT/ Databasen vår

Koordinator Innkjøp, Arrangement og fakturering

VI TAR SIKKERHET FOR ALVOR:

Erklæring om atferd for å arbeide med ungdom

Rotary Youth Exchange er forpliktet til å skape og opprettholde et trygt miljø for alle deltakere etter beste evne. Det er en plikt for alle involverte å sikre, etter beste evne, trivselen til de unge som de kommer sammen med for å forhindre fysisk, seksuell og emosjonell trakassering og overgrep.

Å VÆRE VERTFAMILIE

VERTSFAMILIE FOR  EN STUDENT

Å være vert for en utenlandsk student i hjemmet ditt er en berikende opplevelse. I 12 uker eller deler av et år får du muligheten til å se verden gjennom andres øyne.

Det krever imidlertid også ansvar. Vertsfamilier gjennomgår et strengt utvalg, opplæring og orienteringsprosess. Vi sørger for at du er fullstendig klar over din rolle og at du er forberedt og villig til å være vert for en student.

Hva ser vi etter i en vertsfamilie?

På et fysisk nivå må du ha økonomiske midler og plass til å ta en tenåring fra 12 uker til en del av et år. Du er ansvarlig for helpensjon og losji.

Du må kunne gi et trygt og innbydende miljø der tillit og vennskap kan utvikles.

Vær villig til å bli foreldre til en fremmed for å sikre studentens trivsel.

Presenter studenten for familie, venner, naboer og lokale grupper.

Lær studenten om den lokale kulturen.

Veiled eleven om saker knyttet til skole, familie, fellesskapsfunksjoner og vennskap.

ER DU KLAR TIL Å VÆRE EN UTENLANDSK STUDENT?

KONTAKT OSS FOR Å SØKE!

Prosessen

Innkalle et familiemøte og diskutere muligheten for å gi kost og losji til en utenlandsk student. Hvert familiemedlem må føle seg komfortabel med å ha en fremmed i huset.

Fullfør den elektroniske søknaden på nettstedet vårt.

Rotary Youth Exchange vil evaluere søknaden din, og du vil få et positivt eller negativt svar innen få dager.

Hvis søknaden din lykkes, vil et Rotary-klubbmedlem kontakte deg for å avtale et intervju og forklare programmet og ditt ansvar.

Å VÆRE VERTSKLUBB

Har du lyst til å gi unge mennesker mange muligheter?

Ungdomsutveksling - Å arbeide for internasjonal fred og forståelse over landegrenser gjennom nye «familier»,  vennskap og Rotary.

Dette høres fantastisk ut! Så i vårt distrikt burde antall studenter på utveksling vært høyere i neste Rotary år. Som distriktsutvekslingskomite inviterer vi deg til dette flotte programmet Rotary International og gir sjansen til en ung å ha en god opplevelse av sin levetid.

Nå er det god tid til å begynne å planlegge for neste år. Godt å huske at:

Kandidater  må være mellom 16 - 18 år (ikke fylt 18 år ved utreise)

- Ha avsluttet 1. eller 2. klasse i videregående skole

- Være sosial og utadvendt

- All ungdom som anbefales av en rotaryklubb - også barn av rotarianere

De vil være en ambassadør for:

Rotary-klubben din

Rotary-distriktet

Landet ditt - Norge

De blir også sett på som en rotarianer og «medlem» av din Rotary-klubb i ditt nye hjemland

Vi vil gjerne besøke din klubb for å fortelle om ungdomsutveksling.

Ikke glem at dette vil gi de unge muligheten til å representere ikke bare Rotary Norge, men også din klubb. Husk at her ligger også en mulighet for nye Rotary medlemmer.

Har du spørsmål eller ønsker å melde din interesse eller din klubbs interesse, ta kontakt med distrikt ansvarlig DYEO